Förskolan – en verksamhet i förändring

Idag händer det mycket inom förskolan. Sedan jag arbetade i förskolan första gången, 1982, har det hänt ofantligt mycket. På bara några år har förskolan i Sverige tilldelats en läroplan som också hunnit revideras. Pedagoger och föräldrar förstår syftet och är med på tåget. Men att förstå syfte och innebörden i teorin innebär inte alltid att man förstår dem i praktiken.

Min styrka är att omvandla teori till praktiska exempel och att knyta praktiken till teoretiska begrepp. Det är så lätt att dessa två sfärer annars lever skilda från varandra. Idag har vi ett snabbt informationsflöde med levande läroböcker, influensers som sprider goda idéer och nya tankesätt, förhållningssätt kopplat till den värdegrund vi förespråkar. Vi vill gärna tro att det är enkelt, att bara vi kan, vet och förstår är arbetet med de nya styrdokumenten, de nya begreppen lätt som en plätt.

Förskola i förändring

Efter att ha arbetat som pedagog i över 30 år i förskola vet jag att det sällan är så enkelt. Vi vill och viljan och önskan är genuin, men förutsättningarna, som vi inte pratar så mycket om, gör att jag ofta måste tänka om. Förutsättningarna omvandlas och kan bli både stimulerande och utmanande, men sliter också i längden och kan göra att jag inte alltid tänker klart.

Dessutom bär vi ofta med oss gammalt bagage som dyker upp i de mest oväntade situationer och triggar i gång oss känslomässigt. Vi frikopplar vårt förnuft när vi känner oss hotade och trängda. Någon, något väcker den känslan hos oss, triggar den i det vardagliga arbetet då vi är hänvisade att lita på varandra. Det kan resultera i frustration, ilska, sorg och maktlöshet. Plötsligt är alla våra teorier och rättesnören borta, vi har inte tillgång till dem.

Långsiktigt arbete i förskolan 

Att arbeta med människor innebär ofta att arbeta med sig själv. För detta krävs långsiktigt arbete i vardagen, där någon kan hjälpa mig att få syn på det som jag inte själv ser. Någon som kan stötta mig och se vad jag gör rätt, vad som fungerar. Det sker inte i en aula eller i ett konferensrum. Det sker heller inte bakom en kamera när vi dokumenterar. Det sker i mötet med barnet, med föräldrarna, med arbetskamraten och chefen.

Det är därför jag föredrar att arbeta med handledning och coachning i den pedagogiska vardagen istället för att föreläsa. Det är i vardagen vi kan förändras och utvecklas. Det är i förskolans vardag vi behöver det professionella stödet, den specialpedagogiska kompetensen, coachningen. Det är där vi behöver uppmuntran och stöd att gå vidare.

Som specialpedagog kan lova dig utveckling. Jag kan lova dig en ny blick, ett nytt perspektiv som ger dig förmåga att själv se och sätta fingret på “problemet” och utmaningen du brottas med. Jag lovar dig verktyg och stöd så att du frigör kraft och energi och kan ta dig förbi dina hinder. Jag kan bidra till att du som pedagog kan ta fram det bästa hos DIG så kan du själv kan göra resten av jobbet, igen och i med en ny och rikare erfarenhet.

“Du kan inte stoppa vågorna, men du kan lära dig att surfa”
Russ Harris

 

>>Läs mer om handledning 

>>Läs mer om ILTI – Inkluderande lärmiljöer och tidiga insatser

 

Barn i förskolan springer på en fotbollsplanFoto: Magdalena Berger

Arbete med värdegrund i förskolan. Vuxen hand pekar på växt. Barn i ring. Förskolebarn målar. Specialpedagog syns inte på bild