Rutiner vid psykisk ohälsa

En av de mest betydelsefulla sakerna för att främja och behandla psykisk ohälsa är att bibehålla rutiner. Det är något jag pratar mycket med mina elever om. Särskilt när de rasat i ångest och depression. Vid mani bör man hålla sig hemma och ha stimulifritt omkring sig men vid depression ska man försöka släpa sig iväg till jobb och skola, hur svårt det än kan vara. Jag berättar för eleverna att det även gäller lärare. Att lärare som lider av depression också släpar sig i väg till jobbet och att det inte alltid syns på dem att de mår dåligt. Det vet eleverna.

Givetvis finns det undantag. När man är utmattad eller som allra sjukast. Det är viktigt att kraven är anpassade utifrån vad individen klarar av. En av de främsta orsakerna till psykisk ohälsa är brister i kontroll i kombination med höga krav. Därför behöver ungdomar som lider av psykisk ohälsa få hjälp med att återfå kontroll. De behöver hjälp med att komma till skolan. Hellre korta dagar och kontinuitet än att försöka släpa sig dit då och då och bli utmattad av att dagarna är för långa och kraven för höga med ett bakslag och en känsla av misslyckande som följd.

Svårt att få till rutiner

För detta med rutiner är något som både vuxna och barn med psykisk ohälsa behöver hjälp med. Det är svårt att få till det här på egen hand. Som mentor kan vi visa förståelse genom att sitta ner och lyssna på hur en bra dag kan se ut. Skriv ner vad eleven säger. Visa att du tar det på allvar och punkta ned det som kan tänkas vara viktiga rutiner för eleven. Mata hamstern, lyssna på en pod, ja vad som helst som är viktigt eller ger eleven energi. Gör ett kravreglerat schema som börjar med korta stunder och sen ökas på.

Skapa en överenskommelse där eleven själv ringer eller sms:ar mentorn på morgonen om det inte går att ta sig i väg. Att för eleven veta att denne måste höra av sig “för att få stanna hemma” gör det lättare att komma iväg. Eleven behöver mycket stöd och uppmuntran när denne sedan kommer. Som lärare är vi professionella. Den frustration det väcker hos oss när en elev mår dåligt, den besvikelse vi känner när denne inte klarar att leva upp till de förväntningar vi själva byggt upp eller den överenskommelse vi gjort, får aldrig någonsin riktas mot eleven. Tålamod är en dygd.

Förklara myndigt

Som vuxen i skolan – lärare eller EHT-personal – behöver vi också förklara myndigt att all forskning visar att det är rutiner som leder till tillfrisknande. Vi kan förklara att vid “fysisk feber” måste vi stanna hemma och vila. Då är det riskfyllt att gå ut eftersom det kan leda till att vi blir sämre. Men vid depression och ångest är det precis tvärt om. All forskning visar att vi blir sjukare av att sitta hemma.

Där sträcker vi ut en hand och visar att vi finns. Vi ska inte leka psykologer. Vi ska agera medmänskligt och vi ska inge hopp. “Det kommer att bli bättre” säger vi fullt övertygade. “Det kommer att bli bättre”. Vi sänker ribban för vad de ska klara. Ger beröm för vad de faktiskt klarar av. Att de kom. Att de orkade sitta inne i klassrummet. Att de kanske till och med glittrade till lite i ögonen. Vig 2 minuter åt att fråga något konkret. “Hur gick det att ta sig hit?” “Var det köer på tunnelbanan?” Något som inte är alltför laddat.

Draghjälp av omgivningen

Om inte ens jag som kunnig vuxen med psykisk ohälsa klarar det här med rutiner när jag har ångest, hur ska då ungdomarna klara det? De behöver mycket stöd och draghjälp från omgivningen och det får de genom att vi bryr oss. Det behövs inte många sms. Skapa en tråd, eller ett chattforum för flera. Använd humor. Lägg in någon rolig bild och skoja om det som är laddat och svårt. Jag brukar också föreslå att de ska mötas upp med en kompis. Och så frågar jag i vilket läge ångesten är som värst när de ska försöka ta sig till skolan och berättar att “exakt i det ögonblicket kommer ångesten strax att klinga av” och så visar jag bilden nedan. Vi planerar för hur eleven ska ta sig förbi det svåra momentet.

Vi behöver intressera oss för ungdomarnas känslor och det som sätter käppar i hjulen för dem. Vi behöver hjälpa dem att kartlägga genom att rita upp deras “spöken och demoner” på whiteboarden och sudda bort dem eller kladda över dem. OCD-terapeuter pratar om att vi inte ska mata ångestmonstret. Jag tycker det är så bra. Vi lärare behöver använda liknande metaforer. Viktigast av allt är att vi bemöter barn och ungdomar i en återhämtningsfas med respekt. Inga uppgifter och prov. Inga prov i världen är så viktiga att de inte kan vänta. Alltid hälsan först!

Rutiner vid psykisk ohälsa. Bild på ångestkurva.
Foto från “Hemmasittare och vägen tillbaka”. Klicka på boken nedan.

Rutiner nedskrivna

Tillbaka till det här med rutiner. När det gäller barn och ungdomar med psykisk ohälsa vill jag rekommendera dig att göra så mycket som möjligt visuellt. Skriv ner. Det du säger tenderar att försvinna med vinden när eleven väl står där och behöver dina råd. Rita. Många barn och ungdomar har tydliga metaforer inom sig. Använd dem och rita ner dem eller låt barnet rita. Det gäller även dig som förälder.

Punkta ner en lista med mycket enkla steg att följa som morgonrutiner. Det gäller att få ungdomen att känna att denne lyckas. På min lista står det just nu:

  • Ta medicin
  • Frukost
  • Duscha
  • Sminka mig
  • Vattna blommorna som behövs vattnas.
  • Tömma diskmaskinen
  • Snygga till i köket
  • Snygga till i vardagsrummet
  • Bädda sängen
  • Sätt dig vid skrivbordet
  • Svara på mail mm.

Banalt men ovärderligt 

Banalt kan tyckas men utan den här listan går jag och lägger mig på soffan och surfar på min telefon för att fly min ångest. Att sminka mig känns onödigt men nödvändigt. Det är ett steg mot tillfrisknande. Att bädda sängen är enormt viktigt om man behöver gå tillbaka och vila. Det är aldrig bra att gå och lägga sig i den obäddade sängen. Det signalerar till hjärnan att det är dags för nattsömn.

Sen jag började gå efter listan för någon vecka sedan har min återhämtning snabbats på. Innan dess försatte ångesten mig i ett förlamande töcken. Det är klart att det beror på andra saker också. Jag är coach och kan coacha mig själv. Och jag har tillgång till goda behandlare. Våra ungdomar är ofta helt utelämnade åt sig själva, sin ångest och sina skuld- och skamkänslor. För att slippa känna skam och för att slippa det sjukdomstillstånd och lidande som molande ångest innebär flyr de in i sociala medier och spel. Precis som vi vuxna flyr in i extremt tränande, drickande, rökande eller sociala medier. Som vi avleder tandvärk avleder vi ångest.

Konkret hjälp

Så känner du någon som lider av depression och ångest? En familjemedlem, en vän, en elev eller en kollega? Försök ha det här i åtanke. Att väldigt lite hjälp – men konstruktiv och konkret hjälp – kan göra underverk. Oftast är det bättre att hjälpa med handling än att låta den deprimerade älta sin depression. Rita och skriv, sätt på pränt. Stoppa lappen i handen på vederbörande. Köp en påse geléhallon. Kolhydrater är lindrande.

Tipsa om påminnelse-appar. Påminn om att ångesten klingar av men säg det inte bara sådär, utan ta reda på i vilket läge ångesten attackerar och ta reda på var personen “borde” befinna sig vid den tidpunkten, dvs. 10-15 minuter senare. “Där kommer ångestattacken att klinga av”. “Vid tunnelbanan har den minskat och du har överlevt”.

Ring gärna om det är någon du känner väl. Tjata inte men säg att du möter upp. Ett sms kan vara avgörande för att en person ska orka komma till jobbet eller skolan. Att få veta att denne är saknad är läkande. Föreslå en kort promenad. Föreslå att ta med ett par bullar om personen orkar ta sig ut. Lärare har sällan tid för promenader på arbetstid men ofta är det bättre än ett möte. Kanske kan du föreslå en promenad på vägen hem. Hoppas du fått lite tips. Följ gärna bloggen så får du fler tips på vad du kan göra.

Magdalena

Jag kan varmt rekommendera denna bok från Magelungen.
Klicka på den för att läsa mer

 

>>Läs mer om Berger

>>Kontakt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: