Brittsommar. Solbelysta röda rönnbär.

Brittsommar

Det är Brittsommar men jobbet stannar inte av för det. En ny dag med nya möten. Tre timmar av möten närmare bestämt. Lunchpaus mitt i. Jag fick med mig min arbetsledare, biträdande rektorn, till ett fik i närheten på lunchen. Vi stod länge ute och insöp det sista av Brittsommaren. Ingen kappa eller jacka var nödvändig. Sen tillbaka till mötesforumet och kollegorna.

Idag har jag varit på en annan skola än den jag var på igår. Måndag, tisdag på skola 1, onsdag torsdag på skola 2 och fredagarna skiftar jag. Jag har avslutat ett stort antal utredningar om särskilt stöd (USS) som jag påbörjade i augusti på skola 2. Utredningar som skulle ha gjorts det förra läsåret men ej blev av, av olika anledningar. Vi har tack vare dessa snabbutredningar fått hyfsat grepp om dessa individer och har lyckats fånga upp flera av dem. Dock får det inte bli alltför mycket fokus på ofruktbart åtgärdande arbete. Snabbt tillbaka till fokus förebyggande & främjande.

Lämnar Brittsommar för fönsterlösa korridorer

Det är svårt att ta vara på de fina dagarna ute även om det råkar vara Brittsommar. Ständigt fokus på arbete och mest blir det i mörka fönsterlösa korridorer. Mitt arbetsrum på skola 1 har inte ens något fönster. Eleverna håller sig inomhus så jag håller mig inomhus. Lärarna stannar mest inne i sina lärarrum och då går jag dit. Det gäller att vara flexibel och finnas där behoven finns anser jag. Datorer är lätta att bära idag och på mitt rum gör jag inte mycket nytta annat än för mig själv.

Nu lämnar jag över det åtgärdande arbetet till den andra specialpedagogen som också arbetar deltid men mer på individnivå. Vi är båda med i det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet på skolan men behöver göra en uppdelning. Själv ska jag handleda undervisande lärare och mentorer. Främst med fokus på inkludering och anpassningar. Detta arbete är redan igång och jag har gjort ett antal lektionsbesök. Vi har identifierat några få klasser där det finns lite större behov av att fler ser och förebygger direkta problem som vi misstänker lätt kan uppstå. Detta är så att säga ett arbete med fokus på s.k. tidiga insatser.

Handledning

I detta processinriktade arbete får lärarna handledning och stöd av oss i EHT. Det är mest jag just nu men även skolkuratorn ska handleda. Min erfarenhet är dessvärre att kuratorer inte känner sig bekväma i att handleda lärare i undervisningssyfte eller ens med fokus på klass och elever. Det är synd för de har så mycket att tillföra. Men vi pedagoger är nog ett släkte för sig och kan lätt dominera. Därför är det ofta lättare när en annan pedagog kommer in i klassrummet.

Oavsett vem som kommer så behöver nya lärare höra att de inte gör något fel. För ofta är det verkligen så att lärarna håller en mycket bra lektion och inte riktigt förstår vad som händer när något spårar ur. Då är det bra att ha någon som observerar och ser, och kan befria dem från skuldkänslor. Risken finns annars att de blir uppgivna, frustrerade och inte orkar fortsätta som lärare.

Alla lärare vill ha positiv feed back

Ibland kan klassrumsklimatet förändras drastiskt efter en snapchat och har inte alls att göra med lärarens lektionsupplägg. Det behöver läraren få höra om denne är oerfaren. Nyexaminerade lärare brinner vanligen för sitt jobb men har ofta höga förväntningar på sig själva. Alla undervisande lärare tampas med stora utmaningar idag. De ska tillgodose alla elevers behov och därtill ansvara för att elever lär sig något och når sina kunskapskrav. Ingen lätt uppgift. Därför vill ofta lärare ha mer stöd än de ibland först vill medge.

När jag väl börjar arbeta med en lärare och ger läraren feed back brukar denne tycka att det är ganska givande. En del lärare tycker att det är det är fantastiskt befriande och vill att jag ska komma regelbundet. Det ska bli skönt att ha ett enda fokus istället för att kastas mellan alla de arbetsuppgifter som en specialpedagog förväntas göra. På 50% finns det inte en chans att vi specialpedagoger ska klara allt som förväntas av oss.

Om du önskar få denna typ av handledning till din skola eller annan tjänst kan du kontakta mig HÄR.

 

Brittsommar. Solbelysta röda rönnbär

Brittsommar. Solbelysta röda rönnbär.
Brittsommar. Solbelysta röda rönnbär

 

Foton: Magdalena Berger Vad är Brittsommar? SMHI

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: